P6.

SKETSA 1
Sa : nti dah habis puasa 6 ke??
Nur : puasa 6 apa Sa?? ( sambil laju mengunyah makanan di dalam mulutnya)
Sa : Alah, puasa 6 syawal cik nur oooi!!
Nur : ALLAH,uhuk,uhk(tersedak lantas minum air)
Sa : awat hang kalut benor ni nur??
Nur : Ana tak start lagi puasa 6!!
SKETSA 2
Dani : Abi,abi…….
Soleh : Ye sayang… kenapa anak abi ni berlalri-lari??
Dani : Khalid cakap puasa belum habis lagi,betol ke abi???
Soleh : dah habis dah sayng,hari tu kan kita dah raya..
Dani : Tapi,kenapa ayah khalid puasa lagi?? khalid kata puasa 6,entahlah abi,Dani tak faham!
Soleh : Oooh,tu ke… mari sini abah cerita pasal puasa 6 tu apa…
SKETSA 3
Wahi : aduh,sakitnya perut… nak puasa sunat ke tak hari ni??
Mariam : wahi!! nti buat apa tu?? Ana bawa makanan kegemaran nti ni…
Wahi : Mar,ana puasalah hari ni,maaf ye.
Mariam : Oh,ye ke! Takpelah,kalau macam tu,ana makan kat sana dengan Sarah eh?
Wahi : ok,Mar!
SKETSA 4
Mail : Wan,anta tahu tak fadilat puasa 6 di bulan Syawal??
Wan : Oh,ana tak tahu pulak.Cuma mak ayah ana selalu ajak kami sekeluarga berpuasa enam.
Mail : Hmm..rugi tu Wan kalau kita tak ambil tahu kelebihan dia Mail.
Wan : Ana tahu!! Kita tanya Ustaz Farid.
Mail : Pandai anta Wan! Jom!
Hmm.. itu mereka.Kita pula bagaimana?? Dah habis puasa enam ke? Dah tahu fadilat puasa enam ke?
Teruskan menCARI!

 hadis daripada Abu Ayub RA, sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun” (Riwayat Muslim dan lain-lain)

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s